28/10/2006-1/11/2006 אוסטרליה- גרייט אושן רואד והגרמפיאנס

28/10/06 אוסטרליה – דרך האוקיינוס הגדולה:

חצינו את מלבורן דרך פרבריה מדרום והגענו לאזור שמדרום מערב לה. בג'ילונג Geelong עצרנו לטייל בטיילת הארוכה והיפה שלאורך החוף. לאורך הטיילת פזורים עשרות עמודי עץ מפוסלים המציגים דמויות מעברה של העיר. הגשם הבריח אותנו לתוך מבנה בו יש קרוסלת סוסים כשחזור לקרוסלה מהמאה ה19. בחרנו לראות את המשך הטיילת מהרכבת. מלבד הפסלים יש גם מזרקות, בתי קפה וכמובן, כמו בכל מקום, גני שעשועים עליהם לא פסחנו.

נסיעה קצרה ואנו בגרייט אושן רואד Great Ocean Road , הדרך המפורסמת בויקטוריה. דרך מפותלת ודרמטית לאורך אחד מקווי החוף המרשימים והבוגדניים בעולם. נבנתה בין 1919 ל1932, הרעיון היה ליצור כביש נופי תיירותי שיספק עבודה למובטלים הרבים, בעיקר החיילים שחזרו ממלחמת העולם הראשונה, של תקופת השפל. כ3,000 פועלים מצויידים במעדרים וכפות חצבו את הכביש בתוך הצוקים וההרים. הכביש נחשב לאחד המרהיבים בעולם, הוא אתר תיירות מוביל בויקטוריה. הפירסומים כאן מספרים על עיתוני טיולים נחשבים בעולם שמכתירים אותו כאחד מעשרת הטיולים של החיים.........

במרכז המידע מפציצים אותנו בחומר על הכביש, אנו ממפים ממנו את הפחות מעניין או דברים שכבר היינו ומיצנו... ומתחילים.
בטורקי Torquay שנחשבת כבירת הגלישה האוסטרלית, נכנסנו למוזיאון הגלישה Surfworld Museum. המוזיאון מנסה להעביר את האוירה של הגלישה והחופים בעבר ובהווה. הציגו סרטים מדהימים של גלישה, תצוגות גלשנים מכל הזמנים, מידע על גולשים (רובם המכריע, גברים) ועוד.
לאור ריבוי החנויות להשכרת ציוד גלישה, הבנות הסתכלו לשמים מצפות להתחממות. בלית ברירה הסתפקנו בתצפית על החוף המפורסם Bell’s Beach, אליו מגיעים גולשים מכל העולם. שלושה גולשים סיפקו ביצועים יפים. והטבע סיפק מפגן מרשים של רוחות, גלים וצוקים מדהימים. מהתצפית ראינו גם את הצוק Addis Point.

התחזית להמשך מבטיחה התחממות, טוב, כבר למדנו שאי אפשר לסמוך על התחזית, אבל כולנו מלאי תקווה. בחרנו כפיצוי בקמפינג מדוגם לתפארת, בריכה מחוממת, חדר משחק לפעוטות, מתקני שעשועים ולסיום בעל הקמפינג המקסים ששמע שאנו רוצים לעדכן את האתר סדר לנו אינטרנט אלחוטי דרך הנתב האלחוטי שלו. הוא גם הגיע במיוחד מאוחר יותר לבדוק שאנו יודעים שויקטוריה עוברת לשעון קיץ הלילה. איבוד של שעת שינה בגלל העברת השעון ועוד כמה שעות בגלל/בזכות האינטרנט, צפוי יום איטי מחר.

נטע צופה בעיניים כלות בשלושת המטורפים שבתוך המים בחוף בל , כשברקע הצוק אדיס

במוזיאון הגלישה

כמה מפסלי העץ שבטיילת

29/10/06 אוסטרליה – דרך האוקיינוס הגדולה:

הבוקר התחיל באיטיות מרשימה כמובטח, איזה בוקר, כבר צהריים!!
נסענו למגדלור Split Point Lighthouse, שנבנה בשנת 1891. הצטרפנו לסיור המודרך, לאחר שהבטחנו שאור תוכל לעלות לבדה במדרגות הלוליניות של המגדל שגובהו 34 מטרים. היות שהמגדלור עדין פעיל, אסור לעלות ללא ליווי. עדיין פולט ארבעה הבזקים של אור אדום במחזור של 20 שניות שנראה למרחק של 30 קילומטרים בים. הבזקי האור עוברים דרך פריזמות שמחדדות את האור לאלומה דקה שמסמנת את האזור הקרוב לחוף, כלומר האזור שאליו מסוכן לספינות להתקרב. עוד שמענו מהמדריך, שהמגדלור היה אמור להיות בנוי מברזל, עצים ולבנים מיוחדות מאנגליה. הספינה שנשאה חומרים אלו טבעה ולבסוף השתמשו בחומר מקומי ללא ברזל ועצים. ממרומי המגדלור ניבט הנוף המקסים של הדרך והאוקיינוס וכן שני הסלעים ליד Tabke Rock ו- Eagle Rock. אור התעקשה לעלות ולרדת את כל 136 המדרגות בעצמה.

המשכנו למפלי ארסקין Erskine Falls, שנופלים מגובה 30 מטרים.
הגענו לקמפינג מקסים ב Wye River, כריות קפיצה ענקיות, עשרות תוכים, ברווזים ועורבים על הדשא, מחכים לכמה פירורים. ראינו ציפורי קוקאבארה Kookaburra, בעלי קול הצחוק המקרקר. ראינו קואלות על העצים. באנו לקרוא לבנות לראות את הקואלות החמודות חופשי בטבע. שקט, העיפות לאחר הקפיצות הכריעה אותן, אין תזוזה, זה כנראה מה שקורה כשטבע כזה הוא כמעט יומיומי במשך כחודשיים וחצי. בזמנים קודמים ידיעה כזו היתה מקפיצה את כולם למרות העייפות, ועכשיו נשמע רק המשפט "לכו אתם, תצלמו, ותראו לנו."

אמא קואלה ובנה בשטח הקמפינג

מפל ארסקין

Split Point Lighthouse המגדלור

30/10/06 אוסטרליה – דרך האוקיינוס הגדולה:

בבוקר אור עוד הספיקה לקפוץ על הכריות לפני שיצאנו לשביל בעיירהKennett River . עצרנו סתם כך במעלה ההר לטיול קליל ביער האקליפטוסים. ההפתעה, תוך כחצי שעת הטיול ספרנו 34 קואלות על העצים, חלקן אפילו תוך כדי נסיעה חזרה לכביש. יש כאן גם מסלול בו רואים תולעים זוהרות, לצורך כך צריך לחכות לחשיכה. בכלל המלה תולעת מעוותת כאן כמה פרצופים, אנו משאירים חוויה זו לניו זילנד.

המשכנו למרנגו Marengo לחוף הים וניסינו לצפות במושבת כלבי הים שבסלעים ממול, לא כל כך הצלחנו אבל גם אותם אנו מצפים לראות בניו זילנד.

נכנסנו לתחומי הפארק הלאומי אוטוויי Great Otway NP, פארק ענק מלא במסלולים ביערות גשם. בחרנו בשני מסלולים, הראשון יער הגשם מייטס רסט Maits Rest Rainforest Walk. מסלול קצר ומדהים של קילומטר אחד, והשני שביל צמרות העצים Otway Fly Tree Top Walk, מסלול של קילומטר וחצי שכ600 מטר מתוכו נמצאים בגובה 25 מטר מעל הקרקע, כלומר בגובה העצים, ביער סבוך עם שרכים מדהימים הפרושים כמטריות בין העצים המגיעים לגובה של כ40 מטר. המסלול בנוי מ120 טון של מתכת. באמצע המסלול מגדל בו עולים לגובה 43 מטר לצפות על כל הסביבה, וזרוע אחת 33 מטר מעל פני האדמה ובאורך 25 מטרים ללא תמיכה. ההסברים מבטיחים שהזרוע יכולה לשאת עד 14 פילים לפני שתקרוס, אז הרשינו לאור לרוץ עליה הלוך ושוב.

בהמשך נמצא הפארק פורט קמבל Port Campbell NP. אם עד עכשיו נהנינו מהנסיעה בכביש, אך לא הצטרפנו למסקנה הכללית שהוא מהיפים בעולם (אפילו באוסטרליה ראינו יפים ממנו), הגיע הקטע הבא שממש הרשים אותנו. רצועת חוף בה האוקיינוס הדרומי הסוער יצר מספר עצום של ערוצים, ותצורות סלע יפהיפיות. נוסיף לכך את מומחיות האוסטרלים לתת שם וסיפור רקע בתוספת ירידה לתצפית מרהיבה לכל אזור ומתקבל קטע כביש מרהיב ביופיו.
היום הספקנו לבקר באטרקציה המרכזית והמצולמת ביותר בכביש, "12 השליחים" “The Twelve Apostles”. צוקי אבן אדירים המתנשאים מתוך האוקיינוס. ובאטרקציה ”Loch Ard Gorge”.

המראות יפים אך מאוחר והעדפנו בקור השורר כעת למצוא קמפינג לפני שכל המשרדים נסגרים. בקמפינג, אור מקבלת שוב ממתקים וערן זוכה לקפה שחור אמיתי, כמו שסבא ראובן מכין, מזוג צעירים ישראלים ששהו חודש במלבורן באזור הישראלים. הם הבטיחו לבנות שבאזור בו שהו יש סופרים שלמים עם מוצרים מישראל, הבנות מחכות למלבורן.

שנים עשר השליחים

המגדל בשביל צמרות העצים בפארק אוטווי

קואלה בקנת ריבר

31/10/06 אוסטרליה – דרך האוקיינוס הגדולה והגרמפיאנס:

ממשיכים באטרקציות לאורך החוף, בקרנו בקשת The Arch , ובגשר לונדון London Bridge, שהיה פעם משטח סלע שחיבר זקיף ליבשה. בינואר 1990 התמוטט החלק העיקרי במשטח הסלע ושני תיירים נשארו תקועים באי החדש שנוצר. הם חולצו שעות לאחר מכן באמצעות מסוק. המשכנו גם לתצפיות פחות מפורסמות כמו מפרץ הקדוש המעונה Bay of Martyrs, ומפרץ האיים Bay of Island.

בווארנאמבול Warrnambool אנו מחפשים ומוצאים את גן השעשועים שהומלץ באינטרנט, ומבלים בו שעות. הגן שנמצא על שפת הנהר ובו מתקנים רבים כמו אומגות, מגלשות, מבוך, נדנדות מסוגים שונים ועוד... במהלך ההכנות לארוחה הקלה, פיתחה אראל את נושא הטוסט המעוך והעלתה אותו מדרגה. טוסט מעוך של גבינה צהובה ללא טוסטר, שנעשה באמצעות מחבת וסיר.

בקרנו בשמורת הטבע Tower Hill, הממוקמת בתוך מכתש של הר געש שם מצאנו הרבה אמו וכמובן מכרינו הוותיקים, הקואלות.

את הערב בילינו בנסיעה לגרמפיאנס. בינואר השתוללה שריפה ענקית בפארק וכעת מרשים מאוד לראות בדרך את היער המתחדש.
בקמפינג בהולס גאפ, לצד כריות הקפיצה, חיכה על הדשא, לשמחתה של אור שמוליקיפוד חביב, שהפך למסכן היות ואור סרבה לעזוב אותו. הוא הצטנף וחיכה עד שאור גילתה את הבריכה ועזבה אותו לנפשו.

בדרך בגרמפיאנס

אמו בפארק Tower Hill

גשר לונדון

1/10/06 אוסטרליה – הגרמפיאנס:

הפארק הלאומי גראמפיאנס Grampians NP. זהו אזור עשיר בהיסטוריה אבורג'ינינת עשירה, בהרים, עמקים, מפלים, אזור אבן חול, אגמים, ביצות ושממה חצי מדברית. ב15 לינואר כאמור גרמו ברקים לשריפה שהתפשטה במהירות בגלל מזג האוויר. שריפת הענק השמידה יער בשטח ענק של כ47% מהפארק כולו. עצוב לראות כמות רבה כל כך של עצים מפוחמים, אבל מרשים ומעורר התפעלות היכולת שלהם ושל הסביבה להצמיח צמחיה מחדש בכזו מהירות. בכל מקום רואים את הפסיפס של השרוף, הלא שרוף והצמיחה הירוקה החדשה. כמו שכבר למדנו בטיול אופניים, לשריפה יש תפקיד חשוב ותומך במערכת האקולוגית. רוב הצומח והחי באוסטרליה זקוק לשריפות בשביל לשרוד ולפרוח. זהו חלק ממעגל החיים שעובד כך כבר אלף שנה. רק ב26 לינואר כשחלה התקררות האש פחתה, וב9 בפברואר השתלטו סופית על השריפה בהיקף של 371 ק"מ.
בגלל השריפה יש עדין חלקים הסגורים למבקרים, התעדכנו במידע במרכז המבקרים ויצאנו לדרך.

התחלנו בטיפוס לפסגתו של ההר הגבוה ביותר בפארק, הר וויליאם Mt William שגובהו 1167 מטר. הדרך למעלה סלולה אך אין כניסה לרכבים. הדרך ארוכה ותלולה מאוד, מזל שלקחנו לאור עגלה. הגענו מותשים וקבלנו פיצוי בצורת נוף מדהים של אזור ההרים מצד אחד והשטח הפתוח מצידו השני של ההר..

בתצפית בורקה Boroka Lookout, צפינו אל העמק והעיר הולס גאפ בה לנו בלילה. בתצפית ריד והמרפסות Reed Lookout & the Balconies צפינו לכל עמק ויקטוריה.

המשכנו למסלול למפל מקנזי Mackenzie Falls, שזרם בעוצמה למרות המחסור במים בסביבה.

כל הפארק הוא אזור בו חיו אבורג'ינים מזה אלפי שנים. בחרנו לבקר ב Ngamadjidj Shelter, שם ראינו ציורים אבורג'ינים על הסלע.

את הלילה לנו בקמפינג בסטוואל כמעט יחידים על גדת האגם עם עשרות ברווזונים וציפורים רעבות.