11-15/12/2006 ניו זילנד - מגריימאות' לוואנאקה

11/12/06 ניו זילנד –גריימאות' לקרחונים:

תכננו לחתוך לפנים היבשת למעבר ארתור אך העננים הכבדים והנמוכים שינו לנו את התוכניות והמשכנו דרומה. עצרנו בהוקיטיקה Hokitika, עיר זהב לשעבר שמשמשת כיום מרכז לעיבוד אבן הירקן Jade. בקרנו בסטודיו לזכוכית שם ראינו את האומנים בפעולה, מדגימים יצירת בובות זכוכית בצורת ציפור הקיוי. עברנו גם בסטודיו לגילוף אבן הירקן, ראינו את מכונות הגילוף והסברים על האבן. הג'יד ידועה בטקסטורה הרכה שלה, והיתה מוערכת מאוד ע"י המאורים. היא שימשה להם ככלי נשק וחפצים. הסינים העריכו אותה למזל טוב וכוח רפואי, הן השתמשו באבקת האבן למחלות כליה. ראינו סלעי ג'יד מרשימים... אור יצאה משם לא לפני שקבלה שרשרת מאבן ירקן בצורת קיוי.
המשכנו לכיוון הקרחונים כשבדרך עצרנו למנוחה באגם Ianthe , ובהמשך גם לצד נהר Whataroa.

הגענו בערב לפארק הלאומי ווסטלנד Westland National Park, בו נמצאים שני הקרחונים המפורסמים פוקס ופרנץ ג'וזף. אלה בעצם נהרות עצומים של קרח, תנועה של מסה ענקית של שלג ישן שנדחס לקרח, הגולש במורד העמק לכיוון הים. הסיבה להתפתחות הקרחונים כאן הן הרוחות המערביות הרבות העמוסות בגשם ושלג באזורים הגבוהים של ההרים. גבישי שלג שנדחסים ויוצרים שכבת קרח. בנוסף כמות הקרח הגדולה בחלקים הגבוהים של ההר דוחפת את הקרח במורד העמק התלול במהירות מדהימה, כך שהקרח מספיק לעבור מרחק גדול לפני שהוא נמס. אם הקרח נמס מהשכבה התחתונה במהירות גדולה יותר ממהירות התקדמות הקרחון, נראה כאילו הקרחון נסוג. אם הקרח נמס במהירות קטנה יותר מהתקדמות הקרחון אז הקרחון מתקדם במורד העמק.
עברנו באינפורמישן והתבשרנו שמזג האוויר הולך להתדרדר. נהננו מהתצוגה וההסברים על הקרחון, לקחנו מפה ויצאנו לראות את קרחון פרנץ ג'וזף Franz Josef Glacier. הלכנו במסלול המוביל לקרחון, ובדרך ראינו את המטפסים החוזרים מההר. לא ניתן להגיע עד הקרחון ממש ללא סיור מודרך בגלל הסכנה שבנפילת סלעים... אבל גם המראה ממרחק יפה. ממש אותם מראות כמו בקרחונים אותם בקרנו בנורבגיה.
היות שכבר טפסנו על קרחון כאמור בנורבגיה, החלטנו כאן להתפרע והזמנו טיסת מסוק לקרחון פוקס עם נחיתה לשעתיים על הקרחון לנטע אראל ויפה. ולערן ואור, שאסור לה להסתובב על הקרחון, טיסת מסוק מעל שני הקרחונים עם נחיתה קלה למספר דקות בלבד. עכשיו נשאר רק לקוות למזג אוויר מתאים למחר.

קרחון פרנץ ג'וזף מראה מהתצפית

קרחון פרנץ ג'וזף

בסטודיו לזכוכית

12/12/06 ניו זילנד –הקרחונים:

קמנו בבוקר וגילינו שהראות 10. לא רואים כלום מעשרה מטר. עננים כבדים מכסים את כל השמיים. נסענו בכל זאת למשרדי החברה לבדוק... אולי... אבל אין על מה לדבר, אף כלי טיס לא עולה לאוויר בכאלו תנאים. החלטנו להמשיך 30 ק"מ דרומה לקרחון פוקס ולנסות שם את מזלנו, לא שיש הבדל, אבל אולי... בעיירה פוקס נכנסנו לDoc ולכמה חברות. הטענה שכנראה, רק כנראה מחר יתחיל להשתפר. מזג האוויר והביטולים גרמו למוטיבציה אפס לטיולים ולכן התמקמנו בקמפינג שבמרכז העיירה. אוכל, משחקים ובעיקר בטלה. לפתע התחלנו לראות קצת כחול בשמיים מה שהריץ את ערן ואראל להירשם לטיסות של מחר. הם חזרו עם זמני הטיסות למחר כשאראל החליטה לוותר על הטיסה לטובת צניחה. לא עברה שעה ולפתע נפתחו ארובות השמיים וגשם כבד ירד ללא הפסקה עד הלילה. כולנו בתוך הקראוון מרגישים כבטטות, בעצם כסופגניות בסיר מלא שמן מבעבע (קולות הגשם מבחוץ) בחנוכה. חנוכה, היות ונטע ואור, בפרץ אנרגיה בלתי מובן, עסוקות בלקשט את הקראוון לכבוד החג הקרב. גשם, כל הקמפינג מלא שלוליות ענק ואנו מדמיינים כיצד כל המים האלו היו מועילים בארץ.

העננים על ההר

תקרת הקראוון לכבוד חנוכה

13/12/06 ניו זילנד –מהקרחונים להאסט:

לפנות בוקר נראו השמיים נקיים מה שהכניס שמחה בקראוון המנומנם. אך מהר מאוד שוב הכל התמלא עננים וכאילו בכלל אין הרים סביבבנו. טיסת הבוקר מבוטלת ואנו מחכים לראות מה עם הטיסות הבאות, הזמן עובר ומזג האויר רק מתדרדר. נטע שכבר יומיים מפתחת סוגי תפילות שונים לתזוזת העננים מבואסת. היא טענה שתפילות כולם יעזרו, אבל הצליחה לצרף רק את אור. ככל שהזמן עבר נוסח התפילות ועוצמתן השתנה. העננים לא כל כך התייחסו וכנראה שהיחידה שעליה השפיעו התפילות היתה אראל, שקמה בבהלה ובכעס בבוקר, לקול צעקות לעבר העננים שיזוזו.....
מחליטים לא להמשיך "לבזבז " את הזמן בבטלה ובחיכיון למזג אויר מתאים, וממשיכים לכיוון האסט. לפני כן עוד קופצים לאגם המראה המפורסם Lake Matheson, לא היה כל כך מראה בגלל הגלים שנוצרו בעקבות הרוח על המים, אבל היה מאוד יפה.

בדרך להאסט עוצרים באגם פארינגה למנוחה. ממשיכים ל Knights Point, נקודת תצפית על כלבי הים הרבים שעל החוף.
עצרנו גם ב Ship Creek, מסלול קסום ביער וחזרה דרך חוף הים. מנצלים את ההזדמנות לאיסוף צדפים וחלקי גזעים שפזורים על החוף, ליצירת חנוכיות. משם המשכנו אל העיירה האסט Hasst, לקמפינג.

כלבי הים

Ship Creek

Lake Matheson

14/12/06 ניו זילנד –האסט פאס:

היום מוקדש לדרך הפונה מהאסט אל פנים מחוז, כביש מתפתל לצד נהר האסט ומטפס למעבר ההרים האסט פאס. בדרך עוברים בגשרים מעל נהרות, מפלי מים וברקע פסגות מושלגות. לאורך הדרך עצרנו:
ב Roaring Billy מסלול קל ביער עשיר בשרכים למפל.
ב Pleasant Flat הליכה ממש קצרה באזור שטוח.
ב Thunder Creek Falls מסלול קליל וקצר למפל בגובה 28 מטרים.
ב Fantail Falls שוב מסלול קצר למפל.
ב Haast Pass במעבר ההרים האסט טיפסנו כחצי שעה בעלייה תלולה לתצפית יפהיפיה על הנוף מסביב.
ב Cameron Creek מסלול קל לתצפית על עמק מאקארורה וההרים שסביבה.
עצירה אחרונה ב Blue Pools הליכה קלה תוך מעבר על גשר תלוי לפלטפורמת תצפית על הבריכות שבכניסה של הנהר הכחול לנהר מאקארורה. המראה הכחול הצלול של הבריכות נוצר כתוצאה מהשתקפות האור על מי הקרחון הנקיים והקרים מאוד.

עצרנו במאקארורה Makarora, עיירה קטנה של כ50 איש. לנו בקמפינג קטן ונעים כשמסביבנו פסגות ענק, חלקן מושלגות, הרגשה כבתוך גלויה.

הבריכות הכחולות

Thunder Creek Falls

רכס ההרים...

15/12/06 ניו זילנד –ממאקארורה לואנאקה:

בבוקר יצאנו לפעילות שנקראת הרפתקאת סייביריה Siberia Adventure. טסנו כחצי שעה במסוק קטן לצפייה בנוף המדהים של פארק מאונט אספיירינג Mount Aspiring N.P. עברנו מעל העמק שנפרש למולנו, ראינו את אגם Castalla הקטן ואגם Lucudus הגדול יותר. עלינו אל מול הקרחונים ופסגות ההרים: Pollux, Mercury, Leda. היה מדהים, המסוק ריחף רגע מעל הפסגה, ראינו בקעים וקרח כחול בקרחון, ואז צלל המסוק מטה אל עבר האגם בתמרונים חריפים. נחתנו בעמק סיבירייה המרוחק מכל נקודת יישוב והלכנו להנאתינו במסלול יפה שעלה אל ההר, ועבר ליד מפלים ציוריים. ירדנו חזרה לנהר, סה"כ כ3 שעות הליכה. בגדת הנהר חיכתה לנו סירת סילון בה שטנו בנהר Wilkin במהירות עצומה, תוך טלטולים, התקרבות לגדה, לסלעים וסבובים של 360 מעלות במים. בהחלט הרפתקאה מרתקת ומהנה.

המשכנו לוואנאקה כשבדרך עוד עצרנו לתצפית על אגם האוואה Lake Hawea.
וואנאקה Wanaka, עיירה קטנה על שפת אגם וואנאקה. בזמן שהבנות שיחקו בגן המשחקים שעל שפת האגם אנו סיימנו לבצע את הקניות והמשכנו לקמפינג במרכז העיירה. המטרה היתה להיות במרחק הליכה מהמרכז, ובערב ללכת, אנו המבוגרים, לקולנוע המפורסם בוואנאקה. במקום זאת זכינו לערב חנוכה מרתק בניצוחה של נטע שהכינה, לאחר הדלקת הנרות, פעילויות לכל המשפחה שנמשכו אל תוך הלילה.