15/08/2010 מונטנגרו- נהר הטרה

היום מטיילים בקניון הטרה אחד מארבעת הקניונים שבפארק הדורמיטור.
נסענו בין כפרים ציוריים בדולינות רחבות. שוב ראינו את הקטונים (בתי הקיץ), הסטרוזינות והסטרובלות (כמו הסטרוזינות רק מרובעות). נסענו לבקר קטון אחד ואת בעליו, בן 85 שהיה גנרל פרטיזני. משפחה נחמדה מאוד, אירוח מקסים ומעניין.
המשכנו לטייל בקניון בין הכפרים והמראות המרשימים. עצרנו לקטיף פטל. מילאנו כוסות ואכלנו עד להתפקע.
נסענו לאורך נהר הטרה חצינו את גשר הטרה לגדה השנייה לנקודת האיסוף לרפטינג. משם הוסענו לנקודת ההתחלה. קבלנו קסדות וחגורות הצלה , נכנסנו ל3 סירות רפטינג, ובילינו את השעתיים הבאות בשיט בנוף מקסים.
המים לא גועשים במיוחד, ואת העניין לשיט הוסיפו מלבד המראות של הצוקים , מצוקים ירוקים מסביב, גשר הפרטיזנים הגדול שמעל הטרה, קפיצת בנג'י בשידור חי מהגשר, ואיך לא השפרצות הדדיות בין הסירות. באמצע השיט עצרנו להליכה קלה למעיין שכבתי, היוצר זרימה שוצפת בין הצוקים האדירים של הקניון, מראה עוצמתי מאוד.

אחר השיט נסענו לגשר טרה הגדול והמרשים, הבנוי בסדרת קשתות מעל הנהר. הגשר ניבנה בשנים 1940 – 1938 בפרוייקט הנדסי מורכב בפיקוחו של האדריכל היהודי לאזר יאוקוביץ. במלחמת העולם השנייה בשנת 1943 פוצצו הפרטיזנים בעזרת האדריכל יאוקוביץ את הקשת האחרונה של הגשר. הריסת החלק האחרון של הגשר עכב את כניסת הנאצים לפארק הדורמיטור, והיתה לו השפעה מכרעת על תבוסת הנאצים בהמשך. העיכוב השפיע על המשך מהלך ההתקדמות של הנאצים וגרם לעיכוב בכניסתם לרוסיה והתוצאות מכך ידועות. הגרמנים תפסו את האדריכל ורצחו אותו, ובמקום אנדרטה לזכרו.
גובהו של הגשר כ150 מטר ואורכו כ170 מטרים מגדה לגדה. הלכנו לאורכו של הגשר וצילמנו בהתפעלות את קניון הטרה והנהר מתחת.

הגענו מאוחר לקולאסין Kolasin, למלון הפתעה, לא דומה כלל לקודמיו. מלון חדש רובו מחופה עץ, ספא, חדר אוכל מקסים, ובכלל מלון מודרני ונעים. אז מיד אחר ארוחת הערב המאוחרת, ג'קוזי ולישון.