19/07/2010 קרואטיה-פארק פליטוויצה, בוסניה-ביחאץ

בבוקר כשהשמים מעוננים וגשם קל יורד אנו מהססים אם זה יום מתאים לפארק.
הגענו לכניסה מספר 2 בהתאם להמלצות, כדי שרב המסלול יהיה בירידה. בירור בתחנת המידע בכניסה מבהיר שאן טעם לוותר על הביקור כעת, ומזג אויר כזה לא מפריע להתרשם מהנוף. אנו רוכשים עוד שני מעילי ניילון, משכנעים את אור ללבוש את מעילה, בוחרים במסלול H המקיף ביותר ואורך כ6 שעות, ויוצאים לדרך.

בתחילת הדרך רכבת הסיעה אותנו בחורש סבוך, כשמדי פעם האגמים מבצבצים מבין העצים, לאגמים העליונים. משם הלכנו על שביל בנוי מעץ שברובו מוגבה מעט מעל פני הקרקע, במסלול עם נוף מרהיב. פסענו ליד האגמים כשאנו מתעכבים כל העת אל מול הנוף היפה וכמובן אל מול הדגים, הצפרדעים והברווזים החמודים, כי לאור חשוב להתייחס אל כל אחד ואחד מהם.
הנוף יפה ובעיקר המפלים, כל פעם לאחר עיקול בשביל מתגלית קבוצת נוספת של מפלים ומסביב צמחיה עם כל גווני הירוק האפשריים. בתוך השמורה כ20 אגמים, שנוצרו כתוצאה ממעבר נהר הקוראנה בין סלעי הגיר. המים המסו שכבות מהסלע, החומר המומס, שעשיר בסידן פחמני, שקע ונחת על כל מה שבתחתית, אצות, צמחייה וגזעי עצים שנפלו פנימה. החומר הגירי, הנקבובי הזה יוצרת שכבה דקה, מעניינת ויפה. צבע כל בריכה שונה בהתאם להרכב המינרלים שלה. כדי לשמור על האיזון בטבע, היוצר את כל היופי הזה יש שפע איסורים, אחד מהם אסור לסטות מהמסלול. לאחר כשעתיים הליכה, באזור אפשרי, אנו פרשנו מעט הצידה וסעדנו את לבנו וקיבתנו אל מול נוף יפהפה.
המשכנו לצעוד עד לגדות אגם קוזייאק, שם עלינו על ספינה ששטה לכל אורך האגם, אל הגדה הנגדית. כשירדנו מהספינה גילינו קיוסק בשירות עצמי, מיד פינקנו את עצמנו במנוחה קלה ובשוקו חם. לאחר מכן המשכנו במסלול האגמים התחתונים, מסביב מצוקים גבוהים ושוב מפלים ומפלים לאורך הדרך. בשלב מסוים המסלול הוביל לטיפוס במעל המצוק לתצפיות מרהיבות מלמעלה, עד לתחנה שבה הרכבת לקחה אותנו חזרה לנקודת ההתחלה. לסיכום בהחלט יפה מאוד, מאורגן לתפארת, אולי יותר מידי מאורגן ומסודר לטעמינו, אבל הנוף מדהים ועוצמתי.

תכננו לחזור לעיירה בה ישנו כדי לעשות מחר מסלול עליו המליצו בתחנת המידע. יצאנו מהפארק ולאחר נסיעה קלה שלט המבהיר שבעצם טעינו בדרך. בשלט אנו מגלים שאנו רחוקים 26 ק"מ מביחץ שבבוסניה (שגם עליה המליצו באינפורמישן), לא תכננו לבקר בה אבל אנו זורמים עם הטעות וממשיכים אליה. הגענו לגבול השוטרת הקרואטית מבקשת דרכון, בודקת, הכל בסדר ומסמנת שאפשר להמשיך. ערן לוקח חזרה את הדרכון ופותח בניסיעה כשלפתע שומעים צעקות רמות. עצירה חדה מגלה לערן המופתע שיש גם צד בוסני במעבר הגבול. גם הוא תפקידו לבדוק מי נכנס למדינה והוא עכשיו כועס, כועס מאוד על נסיון החדירה שלנו ללא בדיקה. ערן מנסה בחיוך, דבר שמוסיף לכעסיו של השוטר, להרגיעו ולומר שהכל בטעות וחוסר ניסיון במעברי גבול כאלה. השוטר לאחר ווידוי הלאום שלנו פותח בהרצאה כועסת מה היה קורה בישראל אם מישהו היה מנסה להיכנס ללא הצגת הדרכון..... לבסוף הכול טוב ואנו מורשים להיכנס.

נוסעים שוב בנוף יפה וכפרי ושומעים מרחוק צליל מוכר של מואזין כי בוסניה ברובה מוסלמית לעומת הקרואטים שברובם קתולים (והנה הרקע למתח ביניהם). בעצם היא נקראת בוסניה והרצגובינה, אבל אנו מסתפקים בבוסניה. בנסיעה זו לביחץ Bihac עוד עצרנו לקניות בסופר וגילינו שהיא עוד יותר זולה מקרואטיה, שגם בה מחירי המזון והמסעדות זולים בהרבה מאשר אצלנו.
חיפוש קליל ואנו מוצאים מלון שחצרו משמשת כאתר קמפינג. עוצרים בכניסה, אין נפש חיה. ערן הולך למלון לברר, ופקיד הקבלה שדווקא יודע אנגלית לא יודע אם יש התחברות לחשמל בקמפינג, היכן מסלול ההליכה לנהר האונה Una שעובר בעיר ובכלל מה אפשר לעשות כאן. נכנסים לקמפינג ומגלים שאנו היחידים, ממש היחידים כאן, וכנראה שאין כאן יותר מדי מבקרים אז הכול מצוחצח ומסנוור מרוב ניקיון. התארגנות ארוחת ערב ומקלחות, אראל וערן עוד קפצו למלון להתחבר לאינטרנט ולילה טוב.

Nacionail Park Plitvicka

20/07/2010 בוסניה- נהר אונה, קרואטיה- מקלט הדובים, Senj

שיטוט מהיר בבוקר באינטרנט מספר רבות על הנהר ואפשרויות הרפטינג אבל לא בדיוק היכן כדאי להגיע. לבסוף לאחר שהראינו קטע של המפלים ביוטיוב לפקיד הקבלה הוא נזכר שזה בעצם אולי במרטין ברוד. יוצאים לדרך, נוסעים עד Dubovsko ומשם פונים ל Orasac, ל Kuler Vakut ומשם דרך עפר מהודקת היטב עד Martin Brod. אנו בכפר אבל אין שילוט, עזרה מקומית ואנו בחניה מאולתרת ליד גשר. נכנסים בשביל לא מסומן ולפתע מתגלים מפלים ענקיים ועוצמתיים, נהר האונה הענק זורם בעוצמות ויוצר מפלים מרהיבים. מול המפלים ספסל בו אנו משתהים לשעה קלה לנוכח המראה הטבעי והמדהים. מטיילים בין בתים שחלקם נטושים ונראים ממש כחורבות וחלקן משופצים להפליא. גם כאן בין הבתים נחלים ומפלים קטנים ממש בחצרות. באחד הבתים מראים לנו, בעצם לאור, גורי כלבים חמודים ובסימני ידיים מראים שכדאי להמשיך בשביל התחתון. אנחנו ממש לבד באזור. מקום לא מטויל. ואכן יפה שם, אנו ממשיכים ביער עד גדת הנהר למקום בו מישהו בנה ספסלי ישיבה קטנים מחומרי הסביבה (גזעי עצים) ממש פינה קסומה.חוזרים לאזור החניה וממשיכים לגשר למראה המפלים מכיוון שונה. מדהים, המפלים האלו לא נופלים ביופיים ועוצמתם מאלו שבקרואטיה הסמוכה, אולם מה רב ההבדל בין הארגון והמסחור שבצעו הקרואטים לבין ההזנחה כאן. אנו מדמיינים רכישת אחד הבתים שממש יושבים מעל הנהר ושיהיה לנו בית קיץ במקום כפרי וקסום שכזה, שאורח החיים שם הוא כחמישים שנים לאחור. לאחר חזרה לקארוון ונשנוש מסורתי מתחילים לנסוע לנקודה הבאה. עוברים שוב בבקורת הגבולות בחזרה לקרואטיה וממשיכים למקלט לדובים ב Kuterevo. אלו דובים שהתייתמו מאמם בשלבי חייהם הראשונים. זהו שלב בחייהם שאם לא היו מביאים אותם לטיפול הם לא היו שורדים. המקום מופעל ע"י אנשי מקצוע מקומיים עם עזרה של מתנדבים מכל העולם (באים לפרקי זמן של בין שבועות לחודשים וישנים בכפר הקרוב בשקי שינה). ישנם 3 איזורים מגודרים שבתוך כל אחד מספר דובים. הלכנו לאורך הגדרות והדובים ניגשו ממש קרוב אלינו. יצורים חמודים וכל כך אנושיים. כמו כלב גדול, שמן ופרוותי. מתחשק לגשת, לחבק וללטף (ואכן אור ניסתה להכניס ידיים ולגעת).
יוצאים לכיוון החוף האדריאתי של קרואטיה (Snej). הכביש הפתלתל גורם לנטע, אור ויפה לחוש רע, אבל לאחר נסיעה של שעה מגיעים לעיר החוף. הכניסה לקמפינג היא דרך מנהרה שגודלה (על המילימטר) מימדי הקארוון. לאחר תמרונים רבים ובעזרת הכוונה צמודה של יפה (צד ימין) ונטע (צד שמאל) אנו עוברים עם נגיעות מזעריות בדפנות הגג. הידד לעבודת הצוות!!! אנו חונים ממש על שפת המים. ילד נורבגי בן 10 (מקארוון סמוך) משפר את מיומנותן של נטע ואור בהקפצת אבנים על המים. אח"כ אור והילד משחקים (בעיקר משליכים אבנים למים) וצחוקה המתגלגל של אור נשמע בכל רחבי הקמפינג. קצת אינטרנט (נטע עד אחת בלילה) והולכים לישון.