25/07/2010 קרואטיה- סטלה מאריס. סלובניה- פיראן

קמנו לבוקר נעים ולבקשת הדור הצעיר נשארנו בקמפינג. בילינו בחוף הים, הקפצנו אבנים ונהנינו. בצהריים הוצאנו את הקראוון לחניה סמוכה מאולתרת, כדי לא לשלם עוד יום. המשכנו להנות בחוף הים, הבנות קיפצו על המתנפחים שעל המים וחיכו לערב.
הן חיכו לפתיחת פארק החבלים אבל לפתע החלו להגיע עננים קודרים לאזור, דבר שהעלה חששות לגבי הביקור. ב5 אחר הצהרים הלכנו לפארק האדרנלין של סטלה מאריס, הצמוד לאזור הקמפינג, לשמחתנו העננים שינו כיוון.
זהו פארק חבלים עם מסלול ארוך במיוחד ועם הרבה מעברים אתגריים. המסלול שאור עברה היה בגובה 2 מטר, והיא עברה אותו בהצלחה רבה, כשהיא מעבירה במומחיות את רצועות הבטחון בזו אחר זו לחבלי המעברים ממתקן למתקן במסלול.
המסלול שנטע ואראל בחרו לעשות היה הגבוה ביותר, בגובה 11 מטר, מסלול ארוך במיוחד הדורש מאמץ ואומץ, אולי בעצם, יותר אומץ נדרש מאמא אחת שמסתכלת למעלה בחשש. בסוף המסלול אומגה מהירה לתוך מזרן גדול התלוי על עץ.

סיימנו את הבילוי והמשכנו לכיוון סלובניה. מעבר הגבול עבר ללא בעיות ובמהירות, ואנו ממשיכים לפיראן. במהלך הנסיעה מתחיל גשם חזק והיות והשעה כבר כמעט שמונה אנו מחליטים להמשיך לקמפינג סמוך ורק למחרת, בתקווה למזג אוויר טוב, לסייר בעיירה.
הקמפינג מלא ובמקום להמשיך לקמפינג מרוחק, אנו בוחרים מגרש חניה סמוך, מחנים בו את הקראוון ומתארגנים לשינה.
היות שהשטח לא מיועד לקמפינג, הוא לא מיושר וכולם מכוונים את כיוון השכיבה כך שהראש גבוה יותר, חוץ מאור שמתעקשת על כיוון הפוך.

פארק האדרנלין של סטלה מאריס

על המתנפחים בחוף סטלה מאריס

26/07/2010 סלובניה- פיראן, מערות שקוציאן

אור מתעוררת ומכריזה שהיא בסדר גמור ולא קרה לה כלום משינה הפוכה.
מתארגנים ונוסעים לפיראן Piran.
בכניסה לעיירה מאפשרים רק למקומיים להיכנס עם רכבם, ואותנו שולחים לחניות המיועדות לכך. אך גם חניות אלו לא מיועדות לקראוונים ואנו מגיעים עד לעיירה הסמוכה.בהמלצת מקומיים לא לוותר על ביקור בפיראן, אנו מחנים את הקראוון ולוקחים אוטובוס אל המרכז.

העיירה כולה היא בעצם לשון יבשה צרה וארוכה, מלאת סמטאות צרות וציוריות. הגענו לכיכר טארטינייב הגדולה והמרשימה. סביבה בניינים הסטוריים ובמרכז פסל ארד בדמות הכנר והמלחין ג'וזפה טארטיני, מחזיק בידו קשת של כינור. אור פחות התעניינה בכנר ויותר ביונים שהאכילה בביגלה מחיטה מלאה כדי שתהיינה בריאות.
בהליכה דרך הסמטאות הגענו לכנסיית ג'ורג' הקדוש מגדל הפעמונים הנמצאים על צוק מעל הים. משם צפינו על העיירה כולה, המראה ממש יפה.
המשכנו לטייל עד קצה לשון היבשה, עד כף המדונה ושם עם נוף הים התיישבנו להינות מגלידה טובה.

נסיעה קצרה ואנו במערות שקוציאן Skocjanske jame. זוהי רשת של 11 מערות שונות ומגוונות. אורך כל המערכת כשישה ק"מ והסיור המודרך נערך בשני ק"מ מתוכם, ביתר המערות רק הספינילוג'ים יכולים להיכנס. המערות נוצרו בעקבות זרימת נהר רקה Reka. המערה מדהימה ביופיה.
מתחילים בכניסה דרך מנהרה חפורה למערה הראשונה הקרויה ה"מערה השקטה" מעוטרת בהמוני נטיפים וזקיפים יפהיפיים. מתקדמים לאולם הגדול שרוחבו כ100 מ' וגובהו 30 מ'. באולם זה הנטיף הגדול ביותר באירופה "הענק" גובהו 15 מטרים. בהמשך עוד נטיפים יפים עם שמות כיד הדמיון הטובה של החוקרים, אורגן, בננה, כריש... באולם הבא שגובהו 100 מ' שומעים כבר את הנהר הזורם, שם חוצים את הנהר מעל גשר בגובה 45 מ'. מראות הנטיפים והנהר הזורם במעמקים מדהים.
בסוף הסיור המודרך ביציאה מהמערות אנו מחליטים לא לעלות ברכבל המוביל חזרה לחניה אלה במסלול רגלי יפהפה בן 2 ק"מ. עוברים בין הצמחייה העשירה עם תצפיות על הנהר והמפלים שהוא יוצר. כאן הנהר נעלם מהעין, והופך לתת קרקעי לאורך 40 ק"מ ומגיח אל מעל פני האדמה באיטליה, כנהר טימאבו.

הקמפינג קרוב, רק 3 ק"מ מהמערות, ואנו על שפת נהר בחיק הטבע.

פיראן

מערות שקוציאן

מסלול במערות שקוציאן

27/07/2010 מערת פוסטוינה, טירת ומערת פרדיאמה, מכרה פחם באידריה, בלד

פוסטוינה Postojnska jame היא מערת הנטיפים המפורסמת ביותר בסלובניה. הטמפרטורה במערה 8 מעלות אז הצטיידנו בבגדים חמים ונכנסנו לעולם קסום ומרתק של אולמות ענק עם תצוגות מרהיבות מעשה ידי הטבע. זוהי מערה שאורכה כ 20 ק"מ, אך מטיילים רק ב5 ק"מ ממנה.
מתחילים בנסיעה של 2 ק"מ ברכבת פתוחה. נוסעים באולמות גדולים ובמעברים צרים ונמוכים, כשהכול מסביב יפהפה, נטיפים וזקיפים בצורות מדהימות. אחר יורדים מהרכבת, מתחלקים לקבוצות לפי שפת ההדרכה וממשיכים לסייר עוד כקילומטר בין הנטיפים והזקיפים היפים. ראינו גם נטיפי "ספגטי" המאופיינים בכך שיש להם חור לאורכם.
אז הגענו למערה בה יש אקווריום ובתוכו מין תולעת עיוורת החיה במערות סלובניה.
המערה הבאה היא "אולם הקונצרטים" הגדול ביותר במערכת מערות זו. האקוסטיקה שם כזו שההד חוזר אחר 5 שניות, מיד כולם ניסו כוחם בצרחות שונות ומשונות לשמיעת ההד. לבסוף עלינו שוב על הרכבת לנסיעה החוצה. לסיכום, ממש מדהים!!!

נסענו 9 ק"מ מהמערה כדי להתרשם מטירת פרדיאמה הבנויה בפתח מערת פרדיאמה predjame. המבצר ממש חצוב בתוך המצוק, והמראה מבחוץ מרהיב. עשינו פיקניק בטבע מול הטירה וקראנו את הסיפור הנקשר בטירה. הסיפור על הגיבור אראסמוס שבנה את הטירה, והיה שודד עשירים כדי לחלק את כספם לעניים, וכיצד הוכרע ע"י הצבא האוסטרי כשהלך לעשות את צרכיו. ויתרנו הפעם על הכניסה פנימה.

נסענו צפונה לאידריה Idrija בכביש שהתחיל רע, וטיפס בהתפתלויות רבות לגובה רב.
הפעם נטע הרגישה רע מהפיתולים, אך לאחר מנוחה קלה, התאוששה והמשכנו כשהדרך נעשתה נוחה יותר עד אידריה למכרה הכספית Antonijev Rov. הגענו ב15:30 ושמחנו כי לפי הספר, הסיור האחרון ב 16:00. אולם כשנכנסנו התברר שהסיור האחרון היה ב 15:00, אך למראה אכזבתנו החליטו לערוך לנו סיור פרטי. בהתחלה ראינו סרט בחדר ששימש להתכנסות הכורים ורישומם לפני תחילת העבודה. הסרט הסביר על חיי הכורים ועבודתם, על הכספית, המבנה הגיאולוגי של המרבצים והשימושים הרבים בה.. המכרה החל לפעול בשנת 1500 לאחר שהתגלו בכפר מרבצי כספית, וסגר את שעריו לאחר 500 שנות פעילות לערך.
לאחר הסרט קבלנו מעיל וקסדת כורים וסיירנו עם המדריכה במפלסים העליונים (היחידים שהוכשרו לכך) של המכרה. עצרנו בכל מיני נקודות הדגמה, ע"י בובות בגודל טבעי, על העבודה הקשה במכרה והווי הכורים.
הדגמה על הכרייה עצמה, העמסת קרוניות, בניית המבנה והתמיכה בקירות, פיצוץ חללים חדשים, מחקר הגיאולוגים, מילוי חוזר בשאריות העפר לאחר שריפתו להוצאת הכספית המותכת וההתפתחות ההיסטורית של המכונות והציוד בהם השתמשו. ראינו דוגמאות של סלעים המכילים אחוזים שונים של כספית, הרמנו צנצנת קטנה שהכילה 1 ק"ג כספית ועוד. היה ממש מהנה, מעניין ומקסים לכולנו.