31/07/2010 אוסטריה- הגרוסגלוקנר

שמחים לקום ולראות שהשמש מבצבצת בין העננים, השעה 10, גם הטמפרטורה טיפסה ל18 מעלות ואנו יוצאים לדרך.
החלטנו לקחת את הבנות לחלק מהטיול הראשון ביחד של אבא ואמא בשנת 1998 לאוסטריה.
הגרוסגלוקנר Grossglockner, הגבוה בהרי אוסטריה מגיעה לגובה של 3,798 מטרים מעל פני הים. מעבר גרוסגלוקנר הוא כביש מפותל לאורך כ50 קילומטרים, דרך רכס הרי ההוהה טאורן. לאורך הכביש נקודות עצירה לתצפית, טיולי הליכה, מידע וחוויות לילדים.

עצירה ראשונה עשינו מיד בכניסה לכביש האגרה, במקום שמורת חיות בר אלפיניות Wildpark Ferleiten. גם כאן קנינו בכניסה אוכל לחיות וכל חיה שמסכימה לאכול מידה של אור זוכה לציוני שבח וחיה שלא....

הקראוון מתחיל לטפס בתלילות כלפי מעלה, כל פעם מופיע שלט המראה את הגובה אליו הגענו. הנופים מסביב מדהימים, פסגות גבוהות, חלקן מושלגות ובמדרונות יערות ירוקים.

התחנה הבאה בה עצרנו בפיפקר Piffkar בגובה 1620 מטר, מסלול הליכה נופי עם הסברים על הציפורים והצומח באזור. בנוסף מגרש משחקים לילדים סביב נושא המי וזרימתם. אור פותחת וסוגרת סכרים כדי לכוון את זרימת המים בנתיב המתאים...
עצרנו בנקודת תצפית מרשימה, בגובה 1,850 מ', למראה העמק ו 6 קרחונים.
אחר עצרנו במוזיאון האלפיני Alpine Nature Show Museum, בגובה 2260 מטר מעל פני הים. במוזיאון הסברים מעניינים על החי והצומח המיוחד באזור אלפיני זה, מידע רב ומוחשי על יכולת הקיום, ההסתגלות לתנאים הקשים, יחסי הגומלין האקולוגיים... בחדר נוסף תצוגה של קריסטלים יפהיפיים שנמצאו כאן ודרך התהוותם. תמונות של הקריסטל הגדול ביותר שנמצא במשקל 615 ק"ג שהוצא ע"י חיילים ומסוק. בקומה השלישית חדר בו כל הפריטים מהטבע וגדלים פי 40, כך שאתה מקבל תחושה איך זה להיות חרק זעיר החי על האדמה. מהנה ומעניין.
התחנה הבאה Edelweiss-Spitze בגובה 2571 מטר, זוהי נקודת התצפית הגבוהה ביותר בכביש. עולים לפסגה בדרך מאוד מפותלת וקשה במיוחד לקראוון שלנו שעשה זאת בגבורה. ממגדל התצפית בפסגה רואים נוף של 360 מעלות של רב הפסגות הגבוהות שברכס, מעל 3000 מטרים. הפסגות המאוד גבוהות היו מוסתרות בענן אך עדין הנוף היה מרהיב. את אור עניינו בעיקר עשרות האופנוענים שהגיעו לשם עם תלבושותיהם המיוחדות.

לאחר מכן עצרנו בתחנה Fuscher בגובה 2262 מטרים, שם בתערוכת "בניית הכביש" התנסות מעניינת לילדים בנושא בניית וסלילת הכביש.

התחנה הבאה הייתה גולת הכותרת, בפסגת Hochtor בצד הצפוני של מנהרת השער העליון, מצאנו קרחון מעורב בשלג, בתלילות מתאימה עם גישה נוחה. הבנות לקחו שקית ניילון וגלשו שוב ושוב במורד הקרחון בהנאה הרבה.

מכאן המשכנו, ללא הפסקות כמעט, עד לקמפינג של שלשום ברוסג, קרוב מאוד למבוך שעדין לא עשינו מפאת הגשם.

Wildpark Ferleiten

Grossglockner

01/08/2010 אוסטריה- קרנתיה

ממשיכים באטרקציות שבחבל קרנתיה שבדרום אוסטריה. ראשית בקרנו בשני מבוכי ענק. הראשון מבוך קבוע שבו קצת הסתבכנו עד שכל המשפחה התאספה שוב והגיעה למגדל התצפית שמאפשר יציאה החוצה. והשני מבוך תירס ענק שמשתנה בכל שנה, שהיה קליל יותר.

המשכנו למופע עופות דורסים בטירת לנדדקרון Landskron Castle. כל העופות הם מפרויקט גידול מקומי. המופע מסביר ומדגים את מעופי הציד של העופות, בז, ינשוף ובעיקר סוגי נשרים. העופות עפו ממש קרוב מעלינו במופע מרשים ומיוחד. אור כל פעם שינתה מקום בקהל כדי שהעוף יעוף מעליה.
לבסוף תרומה קלה לפרויקט ואור מחזיקה את הבז בידה, עם כפפה מיוחדת כמובן.

בערב עלינו לגבעה ועליה לפיראמידנקוגל Pyramidenkogel, מגדל תצפית על עמק ארבעת אגמי קרינתיה. עולים במעלית 54 מטרים וצופים לנוף מדהים של האגמים וההרים שסביב.
ירדנו מהגבעה ובקמפינג הראשון שלחוף האגם עצרנו, ומיד רצים להיכנס למים הקצת קרירים.

במבוך

מופע העופות הדורסים

Pyramidenkogel

02/08/2010 אוסטריה- קרינתיה. סלובניה-אגם בוהיני

את הבוקר בילינו במינימנדוס Minimundus כמו מיני ישראל רק שכאן יש בנוסף לאתרים אוסטריים, גם הרבה אתרים מהעולם, מגדל אייפל, שער הנצחון, החומה הסינית, פטרה, ארמונות וטירות ועוד. מישראל לא הייתה נציגות, חבל.
ספוגי חוויות מדרום אוסטריה החלטנו לחזור לסלובניה, שעה וחצי נסיעה ואנו בקמפינג על שפת אגם בוהיני Bohinjsko Jezero. בתוכנית הרבה מסלולי טיול יפים באזור אבל החוף הקרוב קורץ יותר ואנו נשארים לבילוי באגם.

Minimundus

בקמפינג על אגם בוהיני

באגם

03/08/2010 סלובניה-אגם בוהיני, טולמין

מגיעים להר ווגל Vogel שגובהו 1540 מ', והוא ממש צמוד לקמפינג. עלינו ברכבל קרוניות 1000 מטר אל מרכז הסקי. למעלה תצפית מהממת על ההרים סביב ולמטה האגם. טיילנו למעלה וירדנו כדי להמשיך למפלי סאוויצה Slap Savica. טפסנו כ500 מדרגות במעלה ההר, לתצפית על מפל יפה הנופל מגובה 78 מ' אל ערוץ צר.
נסענו לבוהינסקה ביסטריצה כדי להגיע לרכבת המכוניות, מעלים את הרכב על הרכבת לנסיעה נופית ומיוחדת עד לאזור טולמין. לקח זמן למצוא את הרציף בו מחכים לרכבת. בירור קצר גילה שהגובה המותר המקסימלי הוא 3 מטר. גובה הקראוון שלנו הוא 3.25. בהתייחס לחוויות העבר מישהי העלתה את הרעיון שנוריד את הגלגלים, אבל הרעיון נפסל על הסף.
הכנסנו לגי.פי.אס את טולמין ונסענו בדרכים הרגילות והמתפתלות ברובן. הנוף לאורך הדרך יפה ומרשים, הרבה ירוק של יערות, משטחי דשא ובתים קטנים. בדרך אספנו שתי טרמפיסטיות בנות 19. נכנסים לסוכנות בטולמין וסוגרים על רפטינג "סוער" בדרגה 3-4 למחר על נהר הסוצ'ה Soca River, לנטע, אראל וערן. קובעים את הקמפינג ממנו יאספו אותם וממשיכים.

מגיעים לשמורת קניוני טולמין Tolminska Korita לסיור ביער לשפת ערוץ הטולמינקה. מקום יפהיפה ונעים. בכניסה בעת התשלום קבלנו הסבר מפורט ומדויק באנגלית על כיוון המסלול המתאים + מפה מפורטת.ציינו זאת בפני האשה ועשינו לה את היום, או הלילה. מתחילים בחציית גשר שתלוי בגובה רב מעל הערוץ בצבע תכלת יפה, ונקרא גשר השטן. ממשיכים לנקיק אדיר, כשבין קירותיו נפל סלע משולש גדול ונקרא "ראש דוב". מאחוריו המשך הנקיק והמפלים שהוא יוצר.
חוזרים לשביל וממשיכים לראות את המעיין התרמי הנובע בכמעט 21 מעלות. מסיימים בטיפוס קליל בדיוק בזמן כשמתחיל גשם חזק.

מחפשים את הקמפינג אליו הופנינו ע"י חברת הרפטינג ומסתבר שלעיירה מוביל גשר צר שלא נראה שראה על פניו קראוון גדול כשלנו. קצת מסתבכים הלוך ושוב על הכביש המהיר עד שנכנסנו בשביל סמוך לכיוון הנהר ומצאנו מישהו שהציע להמשיך ולחצות את הנהר לכפר קמינו ומשם לחזור 5 ק"מ לקמפינג וילי שבעיירה וולרי Volarje. סוף סוף הגענו לקמפינג קטן ונחמד כשמסביב עשרות חיות, תרנגולות, אווזים, כבשים...