22/4 שטרסבורג, קו מג'ינו

כפיצוי על מתחם השוקולד בריבווילה שהיה סגור אתמול, התחלנו את הבוקר בביקור במוזיאון סודות השוקולד Les Secrets du Chocolat. במוזיאון עברנו דרך חדרים שונים, כשבהתחלה היו הסברים במידע ומצגים על התפתחות השוקולד.

הכול התחיל במרכז ודרום אמריקה שם גדלו עצי הקקאו (הם גדלים כמובן לכל אורך קו המשווה, כשהיצואניות הגדולות ביותר הן במערב אפריקה). פרי הקקאו, הקבוסה, מכיל כ25-50 פולים אותם מייבשים, ומהם מכינים בהרכבים שונים את השוקולדים.
חגגנו על דגימות הפולים והשוקולד השונים. ראינו מוצרים משוקולד, אפילו את המונה ליזה, הציור המפורסם, כולו משוקולד. הדגימו לנו עשיית בובת ארנב משוקולד, ולבסוף ולדה ואור קישטו ביצת שוקולד בצבעי מאכל טבעיים.
חזרנו להסתובב באזור היפהיפה בשטרסבורג שנקרא צרפת הקטנה Le Petite France. אזור עתיק עם בתי עץ אלזסיים מצופפים, פשוט רחובות מקסימים. על אחד הגשרים עצרנו לראות את מעבר הספינה מהאזור הגבוה לאזור בו המים נמוכים בהרבה. הספינה נכנסת לתעלת ביניים כשהסכרים סגורים, אז מזרימים מים מתוך התעלה לאזור הנמוך עד שהרמה משתווה ואז הספינה יכולה לעבור, מרשים.
המשכנו לטייל ברחובות המקסימים לכיוון הקתדראלה. הפעם גם נכנסנו פנימה להתרשם בגודלה העצום, מחלונות הוויטראג' היפים...

ארוחה קלה בחדר ואנו ממהרים לנסוע לשוננברג למוזיאון קו מז'ינו Maginot Line.
הנסיעה לקחה כ50 דקות ונשמנו לרווחה כשהתחילו להופיע השלטים להכוונה. באינטרנט היה כתוב שפתוח עד שש אך מסתבר שמארבע כבר לא נותנים להיכנס מפאת קוצר הזמן לביקור, למזלנו הגענו כמה דקות לפני ארבע. בתשלום הכניסה נודע לנו מידע חשוב שהריץ את ולדה לאוטו להביא מעיל להתמודדות עם 12 המעלות שבפנים, דבר שהלחיץ את הפקידה שדאגה שניכנס כבר.
סוף סוף נכנסנו, הולכים לפי השלטים והחיצים, בהתחלה יודים 30 מטר מתחת לאדמה ומתחיל להתברר גודלו של המבנה. קו מג'ינו נבנה לאחר מלחמת העולם הראשונה ביוזמתו של שר המלחמה הצרפתי, מג'ינו. זהו קו ביצורים, מערכת מנהרות תת קרקעיות, מרתפים וחדרים רבים שנבנו לאורך הגבול בין צרפת לגרמניה ומטרתם הייתה להגן על הגבול ועל חבלי אלזס ולורן התעשייתיות. אחרי הבנייה הצרפתים לקו בשאננות רבה לגבי בטחונם. אך, כפי שידוע, הגרמנים פשוט עקפו את הביצורים ופלשו לצרפת במהירות ובקלות מכיוון בלגיה. התהלכנו לפי המסלול במסדרונות עצומים, ראינו את מחסני המזון, חדרי הלינה, האוכל, המנוחה של החיילים. את המפקדה, הדואר, חדרי המרפאה, חדר לניתוחים דחופים, מערכת האוורור העצומה וכמובן הנשק שהיה אמור לשמש אותם. בחלק מהמסדרונות מסילות לנסיעת קרוניות. בכמה חדרים אף תלו ציורים שהם העתקים של הציורים שהחיילים ציירו על הקירות.
המקום מורכב מבלוקים והכניסה היא רק לבלוק מספר שלוש בו הלכנו כשלושה וחצי ק"מ. במקום גם שני תותחים שמופנים לכיוון גרמניה ולא עזרו כמובן כשהחיילים הגרמנים הגיעו מכיוון אחורי. היה מרשים ומעניין. הכול נראה כאילו רק אתמול עזבו החיילים את המקום. כמעט אפילו פספסנו שם את שירותי המבקרים שנבלעו בתוך החלל המבוצר. יצאנו, ובחוץ הכול כל כך פסטורלי, הכול ירוק עצים גבוהים ולחשוב מה מתחבא כאן מתחת לאדמה.

חוזרים לשטרסבורג ומחליטים לנסות את פארק אורנגריה Parc de L'orangerie. מגיעים לפארק ענק, ממש ענק. מדשאות גדולות, פרחים, גני שעשועים, אגם גדול בו שטות סירות ומפל בצדו. מטיילים ופתאום מגלים גן חיות קטן עם חסידות, קרקלים, צבאים, קופים... לפתע מרחוק אור רואה רוכב על סוס, ובלי לשים לב מתחילה לרוץ אחריו. לקח זמן להדביק את הקצב שלה ולהחזיר אותה, כשהיא לא מבינה למה היינו מודאגים.
כבר מאוחר, צעדנו שוב אל המסעדה המוצלחת מאתמול לארוחה אחרונה וכיפית. זהו מחר בבוקר יוצאים לדרך חזרה ארצה.